Probleem:

Profit wordt niet opgestart na het aanklikken van de Profit tegel via de AFAS Online portal.


Oplossing:

Eerst dien je te controleren of je de (meest recente) versie van Citrix (Receiver of Workspace) hebt geïnstalleerd.  

Je kunt eventueel de hele checklist doorlopen op https://klant.afas.nl/profit-tegel-start-niet.

Daarnaast werkt Profit het beste via Google Chrome. Doe dit in ieder geval om de Profit-sessie via de webbrowser te sluiten. 

Vervolgens kan via Edge wel weer via de gebruikelijke weg worden ingelogd indien gewenst maar heeft niet de voorkeur.


Als de oplossing daar niet tussen staat, dan is je Profit-sessie vastgelopen en moet je die beëindigen om het weer te laten werken. Je kunt de sessie niet met CTRL + F1 beëindigen, omdat de Citrix niet geopend wordt. De sessie moet afgesloten worden via de webversie. 

  1. Ga naar afasonline.nl en kies "Instellingen" of "Settings"
  2. Open het tabblad "Voorkeuren" of "Preferences"
  3. Klik op "Verwijder voorkeursinstelling Citrix Receiver" of "Delete Citrix Receiver preferred settings"
  4. Klik hierna nogmaals op de Profit-tegel en kies voor Gebruik webversie
  5. Als je in de websessie zit, klik dan bovenin in het midden van je scherm het Citrix icoon en klik op Log off.


De vastgelopen sessie is nu afgesloten.


6. Ga terug naar de AFAS Online portal en kies "Instellingen" of "Settings"

7. Open het tabblad "Voorkeuren" of "Preferences" en verwijder opnieuw de voorkeursinstelling.

8. Klik hierna nogmaals op de Profit-tegel en kies voor "Al geïnstalleerd".

Profit start nu (een nieuwe sessie) via Citrix.


Resultaat: 

Na het uitvoeren van deze stappen wordt er een nieuwe sessie opgestart met Profit.