Probleem:

Bij het sluiten van de workflow-editor toont Profit zwarte plekken/balken op het scherm. Dit probleem speelt zich af in Profit 22 en is op vier verschillende manieren op te lossen.


Oplossing:

Het lijkt op eenzelfde probleem als wanneer de muis niet juist klikt. Dit probleem komt ook wel eens voor wanneer een update van Citrix is geweest of bijvoorbeeld wanneer een nieuw scherm wordt gebruikt. In de meeste gevallen komt het neer op dit Help-artikel: https://help.afas.nl/vraagantwoord/NL/SE/98812.htm?query=muis%20klikt


In dit artikelen worden vier oplossingsrichtingen beschreven. Controleer na iedere stap in Profit of het gewenste resultaat is bereikt. De vier oplossingsmogelijkheden zijn: 


  1. Controleer welke Citrix-versie gebruikt wordt en wijzig vervolgens de DPI Settings/ High DPI.
  2. Mijn beeldscherm is onlangs gewijzigd.
  3. Ik maak gebruik van een derde scherm.
  4. Mijn toetsenbord is onlangs gewijzigd.



Oplossing 1: Controleer welke Citrix-versie gebruikt wordt en wijzig vervolgens de DPI Settings/ High DPI:

Klik met je rechtermuisknop op het icoontje van Citrix Workspace en klik op Advanced preferences / Geavanceerde voorkeuren.


Onder het kopje Info vind je de versie waarmee je werkt.


Maak je gebruik van de Citrix-versie 2210.5. of hoger? In de nieuwste versie van Citrix is het weer mogelijk om de DPI-instellingen per gebruiker te wijzigen. Doorloop hiervoor onderstaande stappen. Maak je gebruik van een andere versie van Citrix? In dit help artikel zijn de te doorlopen stappen beschreven (https://help.afas.nl/vraagantwoord/NL/SE/98812.htm?query=muis%20klikt):


Klik met je rechtermuisknop op het icoontje van Citrix Workspace en klik op Geavanceerde voorkeuren / Advanced preferences.

Klik op Hoge DPI / High DPI en zet de instelling op Ja.



Oplossing 2: Mijn beeldscherm is onlangs gewijzigd:

De grootte van de tekst moet voor beide beeldschermen op 100% staan.

  1. Klik met je rechtermuisknop op je bureaublad en klik op Beeldscherminstellingen.
  2. Onder het hoofdstuk Schaal en lay-out pas je de grootte van je beeldscherm aan (zie onderstaande afbeelding).
    Zorg ervoor dat dit percentage voor beide beeldschermen 100% is.




Oplossing 3: Ik maak gebruik van een derde scherm.

Werk je met 3 schermen? Dan kan het helpen om één van de schermen uit te schakelen. Werk je bijvoorbeeld met twee 4k schermen en als hoofdscherm een UHD scherm. Sluit dan het hoofdscherm af.



Oplossing 4: Mijn toetsenbord is onlangs gewijzigd:

Controleer of je toetsenbord in AZERTY staat (i.p.v. QWERTY). Doorloop hiervoor de volgende stappen:


  1. Klik met je rechtermuisknop op het icoontje van Citrix Workspace en klik op Advanced preferences / Geavanceerde voorkeuren (zie hierboven).
  2. Kies voor Toetsenbord en taalbalk en wijzig de instelling. Probeer beide opties om te kijken welke beter werkt.



Resultaat: 

De zwarte plekken/balken worden niet meer getoond in Profit.